Lugemispesa

 

Lugemispesa on Eesti Lugemisühingu elujõulisim projekt aastast 2004. Lugemispesa idee on juhtida õpetajate tähelepanu laste lugemishuvi ja -rõõmu toetava füüsilise keskkonna kujundamisele. Keskmes on õpiprotsessi toetav loovus, mänguline lähenemine ja lapsest lähtuv mõtteviis.

Nüüd, aastaid hiljem on lugemispesad paljudes haridusasutustes. Samas on endiselt aktuaalne lapse arengu individuaalne toetamine, õppekava täitmine ja õpirõõmu hoidmine. Lisandunud on vajadus arvestada tegevusi mõjutavate suhetega, strateegilise planeerimise ja muutunud õpikäsitusega.

2020. aastal läks lugemispesa projekti tegevus uuele ringile: toimus lugemispesade konkurss, pesade kogemused koondati e-raamatusse, pesi filmiti-pildistati ja loodi eraldi veebileht lugemispesa.eu (vt ka Lugemispesa Facebookigruppi). 2022. aasta algul ilmus Lugemispesade käsiraamat soomekeelsena. Nüüdseks on see olemas ka vene- ja soomekeelsena.

Lugemispesa koolitussari pakkus 2021. a kahte viiest üksteisega seotud moodulist koosnevat veebikoolitust, millest üks oli suunatud lasteaia, teine esimese kooliastme õpetajatele. Moodulite teemadeks oli muutunud õpikäsitus ja nüüdisaegsed kirjaoskust toetavad meetodid, lugemispesa loomine lasteaeda ja kooli, lugemisraskusega ja muukeelse lapse toetamine lasteaias ja koolis, digivahendid lugema õppimise toetajana, väikelaste kõnearengu toetamine ja luule kasutamine õppetegevustes.

Koolitajad Kadi Lukanenok (erivajadusega lugeja), Mare Müürsepp (luulekoolitus), Saima Salomon (kõne areng varases eas), Maria Jürimäe (digiõpe) ning Kaja Kivisikk, Anneli Laamann ja Maili Liinev (lugemispesa idee ja muutunud õpikäsitus). Projekti juht on Meeli Pandis.

 

Lugemispesa keskkond

Inspiratsiooniks vaata ka lugemispesade GALERIID

Iga lugemispesa on omanäoline. Lugemispesa peaks kujunema koostöös õpetajate, laste ja lapsevanematega ja oleme just oma kasutajate nägu.

Füüsilise keskkonna kriteeriumid:

  1. Klassi - ja rühmaruumis on mööbel paigutatud nii, et lastel on võimalik töötada väikeses grupis;
  2. Mööbel on pehme, mugav, tervislik ja lapsele sobiv. Näiteks võiks olla lugemispesas : diivan, tugitool, madrats, vaip, riiul, laud, tool jne.
  3. Raamatud/materjalid peavad olema kättesaadavad, eakohased, esteetilised, teemakohased, mitmekesised, huvitavad. Lugemispesas võiks olla: meisterdamise vahendid, paberid, kirjutamise vahendid, käärid, värvid, auguraud, nöör, klammerdaja, jääkmaterjalid, lugemis- ja pildimaterjalid seintel/pindadel, loovmängud (nukud, kostüümid, lauamängud jne).

 

Lugemispesa vaimne keskkond:

  1. Positiivne meeleolu.
  2. Planeeritud lugemispesa tegevused ja võimalused vabal ajal raamatuid kasutada.
  3. Lugemispesa reeglid/lepped seinal (positiivses sõnastuses).

  • Lugemispesa ruumilahendus - Rita Assori EKA tekstiilidisaini eriala magistritöö

    Lugemispesa-mänguala “AAS” on loodud sihipärase lugemis- ja mängukeskkonna loomiseks laste(mängu)tubades, eelkooliealistes laste õppeasutustes, lasteaedades, mängunurgana kohvikutes ja muuseumides 3-7 aasta vanustele lastele.

    Lugemispesa-mänguala sisaldab:

    a) helidisainiga ruumieraldajat-meeleoluvalgustit, mis on soovi korral modelleeritav telkmajaks tekstiilist katuse ja kardina abil;

    b) jutuvestja istetumbat koos mänguasjade panipaigaga;

    c) diivanipatju “AAS” temaatilise tekstiiliga;

    d) nukuteatri tekstiilist ja vineerist mänguasju ning disain-riidepuid.

    Ruumieraldaja koosneb kolmest üksteisest lahti võetavast paneelist, mis on dekoreeritud vineerist “AAS” teemaliste lille- ja putukasiluettidega ning sisaldab endas meeleoluvalgustit. Ruumieraldaja keskmises paneelis asub loodushelisid mängiv helilahendus (12 erinevat linnu- ja loodusheli).

    Rita Assori EKA tekstiilidisaini eriala magistritöö "Lugemispesa-mänguala Tallinna Rännaku Lasteaiale AAS, METS, MERI lastetoa sisustustekstiilid" (2016)

Lugemispesa projekti toetajad on Põhjamaade Ministrite Nõukogu, NordPlus Horoizontal, Briti Nõukogu P2P, Tallinna Kodurahu programm ja Kodanikuühiskonna Sihtkapital

LOE

Lugemispesa

e-raamatut siit!

Toetava kirjaoskuskeskkonna

praktiline

käsiraamat